Вътрешният климат влияе не само на ежедневието ни, но и на работата и здравето ни. Доброто качество на въздуха е от голямо значение особено в училищата. Много изследвания доказват, че по-голямата част от учениците, които трябва да прекарват цял ден в помещения, където качеството на въздуха е не е добро, са с влошено представяне. Прочетете, за да разберете кои фактори водят до лошо качество на въздуха, какъв ефект оказва върху учениците и как представянето им може да бъде подобрено въз основа на подобреното качество на въздуха.
Прочетете, за да разберете за:
Кои фактори водят до лошо качество на въздуха?
Има много различни причини за лошо качество на въздуха. Стайната температура е нещо, което всеки човек забелязва: ако е твърде студено или твърде горещо, скоро започваме да се чувстваме зле. Въпреки че усещането за топлина и студ е изключително индивидуално, температура от около 20° C се счита за здравословна.
Друг определящ фактор за качеството на въздуха е въглеродният диоксид (CO2), отделян във въздуха, когато издишваме. Колкото повече хора има в една стая, толкова повече кислород е необходим и толкова повече въглероден диоксид се отделя във въздуха. Съдържанието на кислород във въздуха постоянно намалява, а съдържанието на CO2 непрекъснато се увеличава.
Лошото качество на въздуха възниква и поради замърсяването на въздуха: дребни частици като цветен прашец, прах, ЛОС, бактерии, вируси или фин прах се въртят във въздуха и го замърсяват.
Ако нивото на влажност е твърде високо – над 60% – или твърде ниско – под 40% – това също може да доведе до лошо качество на въздуха. Ако нивото на влажност е твърде високо, това може да доведе до образуване на мухъл, което може да има отрицателно въздействие както върху нашето здраве, така и върху обзавеждането. Ако нивото на влажност е твърде ниско, това също може да доведе до лошо качество на въздуха, тъй като нашите лигавици се нуждаят от влага, за да ни предпазят от заболяване.
Има лесни начини за постигане на добро качество на въздуха. При редовно проветряване съдържанието на CO2 във въздуха намалява. Ако една стая гледа към улица или ако въздухът е силно замърсен с частици, пречиствателят на въздух може да помогне за създаването на по-чист въздух. Овлажнителят може да бъде ефективен за поддържане на влажността на здравословно ниво. Особено през зимата, когато работи централното отопление, е необходим уред за овлажняване на на въздуха в помещенията.
Ефективността зависи от качеството на въздуха
Добрият, здравословен вътрешен климат оказва голямо влияние върху нашето благосъстояние. По-конкретно способността ни да се концентрираме и производителността зависят от добрия въздух в помещенията. Нашите мозъци се нуждаят от достатъчно кислород, за да могат да постигнат пълния си потенциал. Свежият въздух съдържа около 21% кислород и само 0,04% CO2. Когато издишваме, въздухът има съдържание на кислород от 17% и концентрация на въглероден диоксид от 4%. Всеки път, когато издишаме, въглеродът във въздуха се увеличава значително и процентът на кислород намалява. Ако се извършва недостатъчна вентилация, качеството на въздуха се влошава всеки път, когато издишаме и производителността бързо намалява съответно. Ако искаме да подобрим работата си, няма как да се измъкнем от факта, че трябва активно да подобряваме качеството на въздуха.
Доказано е, че лошият въздух в затворените помещения влияе на здравето ни. Когато процентът на въглероден диоксид в кръвта се повиши, нашите кръвоносни съдове се разширяват, за да продължат да приемат възможно най-много кислород. Това води до понижаване на кръвното налягане, което може да доведе до апатия и умора, както и до главоболие и гадене и неизбежно оказва влияние върху представянето. Нашите лигавици също са засегнати от лошото качество на въздуха. Ако са лишени от влага, това може да се прояви под формата на сухота в устата, затруднено преглъщане или дрезгав глас. Освен нашите дихателни пътища, нашите очи също могат да бъдат засегнати: сухи, раздразнени очи или дори конюнктивит могат да бъдат причинени от лошо качество на въздуха. Това може да има отрицателно въздействие върху нашето благосъстояние, което води до лошо представяне.
Лошото качество на въздуха е предизвикателство във всички закрити помещения. Доброто качество на въздуха е задължително в помещения, където способността за изключително добра работа е важна. По-специално в класните стаи осигуряването на здравословно качество на въздуха е приоритет: на учениците трябва да бъдат осигурени възможно най-добрите условия, за да могат да се развиват и учат в здравословен климат.
Ефекти от лошия въздух върху представянето на учениците
Въздухът в класните стаи често е задушен и с лошо качество. Една стая може да бъде обитавана от много хора едновременно – всички дишт и в резултат на това произвеждат въглероден диоксид – в продължение на няколко часа. Те замърсяват въздуха с частици от кожата, дрехите и косата. Те се потят и отделят други частици като вируси или бактерии във въздуха. В резултат на това качеството на въздуха непрекъснато се влошава. Въпреки това, за да се гарантира, че представянето на учениците не страда от тези лоши условия, е важно да се осигури въздух с добро качество в класните стаи.
Проведените измервания на качеството на въздуха в класните стаи сочат, че повече от две трети от класните стаи са с незадоволително качеството на въздуха. Ситуацията може да се подобри с много малко усилия. Лошият въздух в класните стаи не само мирише лошо, но също така има отрицателно въздействие върху представянето на учениците. За да можем да учим нови неща с ясна глава, е още по-важно въздухът в класните стаи да се поддържа свеж и възможно най-чист.
Различни проучвания показват, че учениците в помещения с незадоволително качество на въздуха страдат от намалена производителност и отрицателни ефекти върху здравето им. Когато въздухът е с лошо качество, учениците се уморяват по-бързо и страдат от затруднено концентриране, което води до проблем в представянето. В допълнение, представянето на учениците се влияе от физическите симптоми, които нездравословният вътрешен климат може да причини, като сухота в очите, възпалено гърло, задух или кашлица. Стаите с незадоволително качество на въздуха затрудняват мисленето, като по този начин учениците не могат да постигнат пълния си потенциал.
В допълнение, незадоволителното качество на въздуха може да доведе до повишено отсъствие поради респираторни инфекции и други заболявания. Именно сухият въздух има вредно въздействие върху нашите дихателни пътища и насърчава инфекцията по този път. Ако отсъствието на учениците поради заболяване може да бъде намалено, това ще има пряко влияние върху техните оценки. Колкото повече уроци могат да посещават, толкова повече научат, което ще доведе до подобряване на представянето на учениците.
Да не забравяме и отсъстващите по болест учители поради незадоволителното качество на въздуха в класната стая. По-специално ефектите от твърде ниската влажност могат бързо да станат забележими – сухота в устата, затруднено преглъщане или дрезгав глас могат да затруднят или дори да направят невъзможно преподаването. Уроците трябва да бъдат отменени, което също няма да е добре за учениците в дългосрочен план.
Незадоволителното качество на въздуха в класната стая има отрицателно въздействие върху благосъстоянието като цяло. Ако учениците не се чувстват добре поради лошото качество на въздуха в класната стая, те няма да могат да се концентрират върху уроците си и оценките им може да се влошат в резултат на това, че не могат да възприемат това, което им се преподава. Чистият въздух е важен за добрия успех в училище.
Повишаване на ефективността чрез подобряване на качеството на въздуха
Има редица мерки, които могат да помогнат за подобряване на въздуха в класната стая и по този начин на представянето на учениците. Редовното проветряване на класната стая е централен фактор. Важно е да се уверите, че прозорците са напълно отворени, а не просто отворени, така че възможно най-много въздух да може да врезе в стаята. Така наречената интензивна вентилация позволява на свежия въздух да циркулира в цялата стая, вместо да я изпълва частично със свеж въздух.
Редовното проветряване е много важно особено през зимата, тъй като тогава учениците прекарват по-голямата част от деня си в затворени пространства. Когато вентилацията се извършва при ниски температури, тя внася хладен въздух в помещението и нивото на влажност пада. Ето защо трябва да се използва и овлажнител, за да се поддържа влажността на здравословно ниво. Ако стаята се чувства твърде студена след проветряване, може да се използва вентилаторен отоплител, за да се нормализира температурата до нормални нива. А през лятото може да се използват вентилатори, което води до нормализиране на температурата в класната стая.
За да работи правилно вентилацията в класната стая, трябва да се изготви план за вентилация, за да се гарантира, че тя се извършва редовно и правилно – в идеалния случай в междучасията след всеки урок под формата на интензивна вентилация. И за да избегнете неприятен студ или течения, проветряването трябва да се извършва само по време на почивка.
Вентилацията в класната стая също може да доведе до недостатъци. Ако класната стая е на оживена улица с много трафик, това може да позволи на фин прах или полени да навлязат в стаята. В такъв случай се препоръчва да се извърши вентилация, за да се намали съдържанието на въглероден диоксид, тъй като вентилацията е единственият начин за намаляване на концентрацията на CO2. След затваряне на прозорците трябва да се използва пречиствател на въздуха за отстраняване на замърсители като частици, полени и вируси от въздуха.
Така че здравословно ниво на качество на въздуха може да бъде постигнато не само чрез правилно извършване на вентилация, но и чрез допълнителна употреба на устройства за обработка на въздуха като пречистватели и овлажнители на въздуха. Освен това е необходимо непрекъснато да се следи въздухът, за да се поддържа здравословен вътрешен климат. Има различни устройства, които могат да се използват за това. Хигрометърът може да се използва за измерване както на температурата, така и на нивото на влажност. В допълнение, устройство за измерване на качеството на въздуха може да помогне за измерване на съдържанието на CO2 във въздуха. Когато концентрацията на въглерод във въздуха достигне нездравословно висока стойност, трябва да се предприемат незабавни действия.
Здравословното качество на въздуха подобрява благосъстоянието и е необходимо за повишаване на ефективността. Непрекъснатият мониторинг и подобряването на качеството на въздуха в класната стая е най-добрият начин за подобряване на представянето и следователно постиженията на учениците.
Ако имате въпроси, свързани с вътрешния климат в помещението, моля, свържете се с нас.
- Площ<66 м²
- Шум 28~65 dB(A)
- CADR 465 м³/ч
- Тип HEPA&Carbon
- Площ<50 м²
- Шум 30~57 dB(A)
- CADR 200 м³/ч
- Тип Carbon&HPP™
- Площ<33 м²
- Шум 28~59 dB(A)
- CADR 231 м³/ч
- Тип HEPA&Carbon
- Площ<104 м²
- Шум 28~58 dB(A)
- CADR 736 м³/ч
- Тип HEPA&Carbon